Inapoi

Cu mașina pe autostrada de sub apă: O țară europeană are un plan foarte ambițios și s-a apucat de treabă

Publicat de SPATIULCONSTRUIT, la
In Norvegia, "Tara Fiordurilor", frumusetea neimblanzita a peisajelor vine cu un dezavantaj. Puzderia de golfuri inguste si sinuoase strajuite de maluri abrupte de stanca, oricat de placuta ar fi privirii, nu creeaza tocmai conditiile ideale pentru o infrastructura de transport eficienta.
tunel
NPRA

Mai mult de 1.000 de fiorduri fragmenteaza coasta de vest a Norvegiei, unde traieste o treime din populatia de 5,3 milioane de oameni a tarii. Pentru a strabate cei 1.100 de kilometri dintre orasele Kristiansand (situat in sud) si Trondheim (nord), de-a lungul coastei de vest,  ai nevoie de nu mai putin de 21 de ore si va trebui sa schimbi mai multe feriboturi.

Si daca o iei de-a dreptul pe sub apa, cu masina personala? Oricat de fantezista ar parea ideea, guvernul de la Oslo a luat-o foarte in serios, anuntand in urma cu ceva vreme ca intentioneaza sa construiasca o serie de tuneluri rutiere plutitoare subacvatice in Marea Norvegiei. Oamenii de la drumuri s-au pus imediat pe treaba, experimentand in prezent fiabilitatea unui astfel de proiect, pe care spera sa-l transforme in realitate pana in 2050. In cazul unei reusite, vorbim de o premiera mondiala.

Cu viitoarele tuneluri, care fac parte dintr-un proiect de infrastructura in valoare de 40 de miliarde de dolari, autoritatile isi propun sa reduca la jumatate durata calatoriei dintre cele doua orase si sa elimine nevoia de feriboturi. Planul include si construirea unor poduri, precum si a celui mai adanc (392 de metri) si mai lung (27 de kilometri) tunel din piatra, sapat intr-o roca pe sub fundul marii.

Cea mai ambitioasa componenta a proiectului sunt insa tunelurile plutitoare, practic autostrazi construite in tuburi din beton imense, care ar urma sa fie amplasate la o adancime de aproximativ 30 de metri in Marea Norvegiei.

Potrivit Administratiei Norvegiene pentru Drumuri Publice - NPRA, institutia guvernamentala responsabila de proiect, prin acesta se urmareste imbunatatirea transportului atat pentru scopuri comerciale, cat si in beneficiul populatiei locale, scrie CNN.

Ideea unui tunel plutitor scufundat nu este noua. In 1882, arhitectul britanic naval Edward Reed, a propus, fara succes, o astfel de constructie de-a lungul Canalului Manecii. De asemenea, norvegienii nu sunt singurii pe care ii preocupa posibilitatea de a construi un astfel de tunel fiind examinata in prezent de cercetatori din tari ca Italia, Coreea de Sud si China.

 

Inginerii chinezi si compania de constructii CCCC, impreuna cu cercetatori de la Universitatea Tehnica din Delff, Olanda, analizeaza in ce masura ar fi posibila construirea unui tunel plutitor care sa traverseze pe sub apa Stramtoarea Qiongzhou, conectand insula Hainan de China continentala.

 

De ce sa construiesti un tunel subacvatic "plutitor"

 

In apele foarte adanci, podurile sau tunelurile conventionale sunt dificil de construit din punct de vedere tehnic. Teoretic cel putin, un tunel plutitor construit sub apa pentru a evita traficul si conditiile meteorologice nefavorabile de la suprafata apei, dar dar nu la adancimi foarte mari, astfel incat sa nu fie afectat de presiunea apei, ar avea mai multe sanse de reusita, apreciaza specialistii.

 

Tuneluri precum cel gandit pentru Marea Norvegiei ar urma sa fie fixate cu ajutorul unor cabluri fie prin ancorarea de fundul marii, fie prin priponirea de pontoane. In orice caz, vor functiona ca niste tuneluri obisnuite pentru traficul rutier. Aflate sub apa, vor fi ferite de valurile si curentii care sunt mai puternici la suprafata, iar impactul constructiei asupra peisajului, precum si zgomotul produs de trafic vor fi reduse la minimum, doua aspecte importante pentru cei care locuiesc in zona, sustin reprezentantilor NPRA.

Potrivit acestora, printre cele mai mari amenintari la adresa proiectului sunt exploziile, incendiile si supraincarcarea. Din acest motiv sunt derulate in aceasta faza o serie de teste in colaborare cu Centrul de Analiza Structurala Avansata din cadrul Universitatii Norvegiene de Stiinta si Tehnologie si marina norvegiana. Dezvoltatorii vor sa stie, de pilda, ce s-ar intampla cu structura tunelului in cazul in care un camion care transporta bunuri periculoase ar exploda in interiorul lui sau daca de el s-ar ciocni un submarin.