Inapoi

Institutul Joukowsky pentru Arheologie si Lumea Antica

Publicat de SPATIULCONSTRUIT, la

Sala Rhode Island, o structura apartinand stilului renasterii grecesti construita in 1840 in Universitatea Brown, este o piesa importanta pe tabla de sah, avand o intrare din campus si una dinspre oras. Impozanta prin locatie si deosebita prin puritatea stilistica, cladirea este usor de identificat in masa de caramida aparenta datorita finisajul in stucco al fatadei (imitand calcarul).

Datorita statutului emblematic al cladirii in cadul campusului universitar, propunerea echipei Anmahian Witon Architects din Cambridge, Mass pentru renovarea celor 1350mp ai Institutului Joukowsky pentru Arheologie si Lumea Antica a captat toata atentia. Exteriorul cladirii a fost restaurat in urma cu zece ani, dar interiorul necesita lucrari de reorganizare si renovare.

Principala dorinta a arheologilor a fost ca echipa de arhitecti sa propuna un design actual si interesant care sa contrasteze cu ideea de vechi indusa de domeniul arheologiei si care sa contribuie la cresterea interesului studentilor pentru acest spatiu. Propunerea avea in vedere crearea unor spatii care sa ajute la interactiunea spontana a studentilor si profesorilor. Clientii au perceput arhitectura ca pe un instrument care poate sa ajute la definirea institutiei si sa incurajeze competitivitatea academica.

Initial cladirea a fost conceputa ca un muzeu de stiinte naturale cu vitrine pentru expunerea diferitor specimene in spatiile luminate natural de la ultimul nivel. Pe langa anvelopanta renovata si acoperisul refacut integral, arhitectii au pastrat cele cinci luminatoare in timp ce au desfiintat planseele si peretii interiori, pana la structura. Directorul Nick Winton, care a realizat designul impreuna cu partenerul Alex Anmahian, declara: "in decursul anilor, unele spatii au fost inchise altele reimpartite, doar luminatoarele au ramas neatinse. Punctul de plecare pentru designul propus a fost sa gasim modalitatea pentru a distribui si a tine sub control lumina".

In cadrul procesului de renovare si recompartimentare trebuiau sa se obtina o serie de spatii: sali de curs, o sala de prelegeri care sa isi poata dubla spatiul pentru a gazdui diverse evenimente, birouri pentru administratie si catedrele profesorale. Winton a remarcat ca se dorea realizarea unor nise in care sa se poata expune diferite obiecte de arta dar care trebuiau astfel executate incat sa nu trimita cu gandul la un muzeu ci sa contureze imaginea unei institutii de invatamant specializata in cercetare. Arhitectii au organizat interiorul astfel incat cele mai utilizate spatii sa ocupe etajul al doilea, cel mai luminos. Din punct de vedere conceptual, vectorul de design a pornit de la parterul inalt printr-un nod central de scara, catre lumina.

Winton si Anmahian, lucrand impreuna cu managerul de poiect, Aaron Bruckerhoff, au pozitionat birourile administrative, camerele de camin si sala de prelegeri la parter al carui tavan l-au inaltat la 3.6m. Arhitectii au pastrat al doilea nivel pentru birourile facultatii, biblioteca, spatiul pentru cercetare si zona de rellaxare si intalniri. Biblioteca este organizata perimetral spatiului cu inaltime dubla de nivel iar birourile - intr-un volum din sticla translucida, formeaza o insula de sticla in mijlocul acestui spatiu vast. Grupul de birouri este un podium pentru mezanin, gandit ca un studio de cercetare deschis chiar sub luminatoare.






Arhitectii au relationat elemente de baza precum nodul de scara, peretii de sticla, deschideri si spatii extinse pentru a da un caracter sociabil interioarelor indepartandu-se pe cat de mult posibil de ideea cubiculelor si a insulelor de birouri. In ambele niveluri arhitectii au propus panouri realizate din fasii de furnir de alun, foarte subtiri, care produc o separare a spatiilor fara insa a le inchide.

Cu toate acestea in anumite zone, aceste panouri se infasoara, creand efectul vizual al mai multor straturi care dinamizeaza vizual peretii si spatiile interioare. Aceste panouri au o forma geometrica destul de complexa dar nu a fost dificil sau foarte scump sa fie realizate.

Anvelopanta in stil renascentist (grecesc) este exemplul gandirii vizionare a acelei vremi iar panourile, o schimba prin eleganta si inteligenta de azi. Designul este progresist fara a fi prea radical si nimeni nu poate confunda aceste noi spatii interioare cu un muzeu prafuit care adaposteste o serie de oameni de stiinta.

 



























(http://www.architectmagazine.com/education-projects/joukowsky-institute-for-archaeology--the-ancient.aspx)