Inapoi

Invelis din CORTEN pentru noul Muzeu al Designului din Holo

Publicat de SPATIULCONSTRUIT, la

Cele doua volume simple din beton folosite ca spatii expozitionale pentru noul Muzeu al Designului din Holon, Israel, sunt infasurate intr-o sculptura de 300 de tone, masiva si care in sine arata ca o cladire.

Recunoscuti pentru exploatarea la maxim a capacitatilor mecanice ale materialelor, RAA au apelat la un fost inginer de la Arup, domnul Giacomo Sordi pentru ca acesta sa infasoare cele cinci benzi de otel Cor-Ten imprejurul si printre galerii. Proiectul in valoare de 16 milioane de dolari este amplasat in Holon, in sudul Tel Avivului si a fost inaugurat in ianuarie 2010.

Cor-Tenul folosit in acest proiect a fost realizat la Bergamo in Italia si transportat pe mare in segmente lungi de 10m, care au ajuns sa umple 99 de containere de marfa. Lungimea totala a benzilor daca ar fi puse cap la cap ar ajunge la o jumatate de kilometru, in timp ce inaltimea unei benzi variaza intre 1.20m si 2.40cm. Spre deosebire de otelul solid folosit de artistul Richard Serra, benzile muzeului din Holon sunt realizate in mare parte din tevi de 20inch sudate impreuna din foi groase de 1/4inch.

Varietatea solutiilor structurale permite benzilor sa se rasuceasca si sa se indoaie, intr-o continuitate elastica. Teserea tevilor ajuta la rigidizarea partilor goale, care sunt in medie doua treimi din suprafata unei benzi. Desfasundu-se de pe volumele galeriilor, aceste benzi autoportante, in consola determina spatiile de circulatie exterioare. De exemplu, spirala centrala se inalta la 30 de metri in aer inainte de a se prinde de fundatie. Desi dispare in pamant pentru a se prinde cu ancore solide in beton, fasia de Cor-Ten reapare ceva mai incolo si porneste sa se desfasoare pentru inca cativa metri.

In zonele in care benzile autoportante se intrepatrund cu cele de pe pamant, armaturi care ies din beton regleaza diferenta de toleranta dintre cele doua materiale, cea a betonului fiind de zece ori mai mare decat a benzilor. Asa Bruno, codirector al grupului de 10 arhitecti din cadrul RAA, declara ca "atunci cand te uiti la cladire este imposibil sa iti dai seama
ce este placare si ce nu."







Pe langa formele deosebite imbracate de otel, culoarea si textura ii intregesc expresivitatea. Dupa ce au fost curatate, benziel de Cor-Ten au fost lasate timp de trei luni, in aer liber pentru a se patina si in mod regulat erau scufundate in acid clorhidric, care ajuta la accelerarea procesului. Vopsele pe baza de ulei special alese pentru a accentua patina materialului, patrund in straturile acestuia rezultand nuante pamantii, de la un portocaliu ruginit pana la purpuriu, punand in valoare straturile de benzi. Dupa ce au fost montate s-a mai aplicat un ultim strat de vopsea pentru ai accentua culoarea.

Echipa de la RAA recunoaste ca imaginea va mai suferi modificari in timp, datorita procesului de oxidare care va continua pe toata suprafata benzilor, iar zonele in care s-au executat suduri pe interior vor deveni vizibile. Domnul Asa Bruno declara "ideea nu a fost sa dam o imagine perfecta, finalizata ne place sa vedem in material efectele trecerii timpului."


Mai multe informatii gasiti pe www.architecturemagazine.com
Traducere si adaptare: Arh. Raluca Popa