Inapoi

Ridicam cortina la cel mai important complex pentru spectacole artistice

Publicat de SPATIULCONSTRUIT, la
complex_spectacole_dalas1

Autor: Niki May Young


Pana acum nimeni nu s-ar fi orientat catre Texas daca ar fi dorit o incursiune in domeniul artelor si spectacolelor artistice. Decretat cel mai important complex cultural din America dupa Centrul Lincoln din New York, Complexul pentru spectacole artistice din Dalas in valoare de 354milioane de dolari isi va deschide portile luna viitoare, finalizand astfel si planul urbanistic pentru cartierul artelor dezvoltat pe 68 de hectare. Si este de presupus ca datorita arhitectilor care l-au proiectat si care au castigat de 4 ori Premiul Pritzker, Centrul se va bucura de si mai multa atentie.

 

Compus din 4 cladiri principale, interconectate pe o suprafata de 10 hectare de spatii urbane, pietonale si parcuri publice, Centrul isi deschide pentru toti cei care indragesc spectacolele si evolutia artistica, fiind in mare parte finantat de catre unii dintre cei mai bogati oameni din America. Asigurand o noua locatie pentru Opera din Dalas, pentru Teatrul Central din Dalas, pentru Teatrul de balet din Texas, pentru Teatrul de Dans Afro-american din Dalas cat si pentru Baletul Focloric Anita N. Martinez, cele patru cladiri principale si spatiile lor pentru reprezentatii sunt denumite dupa cei mai generosi finantatori. 

 

 

Compania Foster + Partners a fost cea care a proiectat cladirea pentru opera Margot si Bill Winspear, cat si cea pentru reprezentatii artistice Margaret McDermott. Sala pentru reprezentatii este realizata intr-un rosu aprins, inchisa in mijlocul unei anvelopante de sticla ce alcatuieste cladirea operei si in care 2 200 de spectatori pot sa se bucure de spectacolele de opera, balet si productii muzicale de pe Brodway. Ideea de transparenta este sustinuta si de realizarea unor spatii publice, un restaurant si o cafenea care vor functiona pe tot parcurzul zilei. Designul relationeaza strans cu functiunea pentru a-si atinge scopul, acela de a incuraja oamenii sa ia parte la experienta extraordinara a decoperirii spatiului Operei. Aceast scop utopic se remarca si in celelalte creatii ale arhitectului Foster din cadrul Centrului, cum ar fi Piata Artistei Annette Strauss care se doreste a deveni un loc pentru reprezentatii artistice in aer liber, realizata in Parcul Elaine D. Si Charles A. Sammons avand 10 hectare si care poate gazdui un public de pana la 5 000 de oameni.

 

 

 

Teatrul Dee si Charles Wyiy este realizat de catre Joshua Prince-Ramus de la REX si Rem Koolhaas de la OMA. Teatrul avand 600 de locuri ofera o schimbare arhitecturala vis-a-vis de planul traditional al unuia. Peste 12 niveluri suprapuse de circulatii, spatii tehnice si de lucru sunt pozitionate fie deasupra sau dedesubtul salii de spectacol, total diferit fata de pozitionarea perimetrala folosita in schemele uzuale, dar care permite directorilor artistici sa schimbe rapid configuratia locatiei pentru a reprezenta cat mai bine viziunea artistica. De asemenea transparenta este ideea centrala a intregului design astfel incat o anvelopanta transparenta invaluie Sala de reprezentatii Potter Rose, permitand astfel trecatorilor sa vada in interior iar spectatorilor le ofera privelisti ale Cartierului Artelor avand pe fundal profilul orasului Dalas.

 

 

SOM a fost insarcinat cu proiectarea ultimei cladiri apartinand complexului si anume Sala pentru reprezentatii a orasului care se doreste sa gazduiasca reprezentatiile artistice ale unor organizatii mai mici. Proiectul este finantat de catre Primaria orasului Dalas si se va finaliza in 2011.

 

 

 

Dar pana atunci, proiectele realizate de Foster si Prince-Ramus cat si de Koolhaas vor tine capul de afis al celui mai important proiect cultural din Statele Unite ale Americii a carui cortina se va ridica pe 12 octombrie.

 

Mai multe informatii gasiti pe www.worldarchitecturenews.com

Traducere si adaptare: Arh. Raluca Popa