Inapoi

Studiu de caz Hidroplasto - Gumba - Starea tehnica a podurilor din Romania - realitate si/sau ignoranta

Publicat de SPATIULCONSTRUIT, la
hidroplasto

De cate ori v-ati confruntat cu problema trecerii peste un pod si sa simtiti ca practic acel pod mai are putin si parca se prabuseste sau ca masina dumneavoastra se rupe in doua? Cate poduri rezista in timp fara sa se prabuseasca din motive banale, sau sa fie luate de apa, iar multe localitati sa devina izolate? De ce cand parasiti Romania, pe autostrazile din tarile membre UE mergeti cu viteza si nici nu simtiti ca treceti peste un pod, sau de ce nu vedeti ca o data la un an acelasi pod, de pe aceeasi autostrada nu se renoveaza ?

Compania Gumba®, cu o experienta de peste 30 de ani in domeniu a devenit un partener competent firmelor de proiectare si constructii in problemele suportilor elastomerici si dispozitivelor de trecere rosturi pentru poduri, iar determinarea intregului personal a dus la recunoasterea firmei peste tot in lume. Gumba® este reprezentata exclusiv in Romania de catre HIDROPLASTO ®, care prin inginerii si tehnicienii sai, specializati in tarile UE, in colaborare cu cei de la GUMBA®, asiguram consultanta in ceea ce priveste aspectele teoretice si practice in selectarea suportilor de pod adecvati.

V-ati intrebat vreodata de ce in celelate tari membre UE nu exista cazuri de poduri prabusite din motive neintemeiate? De ce nu sunt cazuri in care sa treci cu
masina si pur si simplu sa o strici intr-un dispozitiv de dilatatie pentru pod? Aceste dispozitive, de proasta calitate si prost amplasate, ne distrug masinile, in loc sa ajute
conducatorii auto?

Motivul: in Romania inca se folosesc produse proiectate si concepute dupa normative vechi de zeci de ani, in Romania pretul bate calitatea si siguranta, iar proiectele finantate de CNADR ajung sa fie finalizate cu produse pentru care nu se ofera o garantie de minim 5 ani de zile si o siguranta ca ce s-a construit e de durata, ca in cazul proiectelor din UE.

De-a lungul timpului, Inspectoratul de Stat in Constructii, prin reprezentantii lor in teritoriu au efectuat, prin dispozitia Inspectoratului General de Stat, controale tematice privind starea tehnica a podurilor rutiere si a podurilor de cale ferata. Conform unui articol publicat de catre Tribuna Constructiilor din care citam, sau constat urmatoarele: Au fost verificate 6.023 poduri rutiere, din care 963 au fost identificate cu deficiente majore.
Dintre deficientele cu grad mare de repetabilitate mentionam:
· suprastructuri care prezinta segregari, exfolieri, coroziuni ale betonului si/sau ale elementelor metalice, fisuri, armaturi aparente corodate si care netratate in regim de urgenta pot evolua devenind cauze ale aparitiei fenomenului de colaps;
· aparate de reazem care din cauza lipsei de intretinere curenta functioneaza greoi sau sunt blocate;
· infrastructuri la care s-au identificat afuieri, fisuri, crapaturi ca urmare a tasarilor inegale cauzate si de lipsa amenajarii albiei in zona podului si in aval si amonte de acesta;
· albii la care nu s-au executat lucrari de regularizare si de intretinere (decolmatari, defrisari de vegetatie etc.) fapt care a condus la obturari ale sectiunii albiei, colmatarea albiilor, adanciri ale talvegului;
· cai ale podului cu denivelari, gropi, fisuri, crapaturi, cu guri de scurgere neetanse, colmatate si neprelungite pana la intradosul suprastructurii si cu hidroizolatii imbatranite care nu asigura etanseitatea, cu rosturi lipsa sau deteriorate care conduc de asemenea la infiltratii, parapeti deteriorati sau care lipsesc. 

40% din numarul podurilor existente pe reteaua de cai ferate sunt degradate
In ceea ce priveste starea tehnica a podurilor existente pe reteaua de cai ferate din Romania, au fost verificate 2.797, din care 1.271 au durata de exploatare depasita.
40% din podurile verificate au fost identificate cu o serie de degradari, care netratate in regim de urgenta pot evolua ducand la inrautatirea starii tehnice a podurilor.

Principalele deficiente constatate, de catre specialistii din cadrul inspectoratelor judetene in constructii, cu prilejul controlului au fost:
· degradari constatate la suprastructura: tabliere metalice corodate, grinzi cu zabrele necuratate la nodurile de la talpa inferioara, protectie anticoroziva degradata, fisuri ale grinzilor principale, beton degradat in grinzile principale, cu armaturi vizibil si corodate, lipsa platelaje/dulapi pe trotuare, traverse uzate si crapate, fugite de la poza, nituri slabite;
· degradari constatate la aparatele de reazem ale podurilor: aparate de reazem ruginite si neunse, prafuite, inclinate;
· defecte constatate la infrastructura podurilor: afuieri, fisuri-crapaturi in urma tasarilor inegale in culei si aripi sau sferturi de con;
· degradari ale albiei: in ultimii ani nu s-au executat lucrari de regularizare si de intretinere a albiei (decolmatari, defrisari de vegetatie) fapt ce a condus la obturari ale sectiunii albiei, adanciri ale talvegului, deteriorari, dislocari, distrugeri ale apararilor de maluri, imposibilitatea accesului sub pod din cauza abundentei vegetatiei. 



Urmarirea comportarii in timp si efectuarea lucrarilor de intretinere
Realizarea in conformitate cu prevederile legale in vigoare a activitatii de urmarire a comportarii in exploatare a podurilor poate fi apreciata ca incompleta avand in vedere ca s-au constatat urmatoarele aspecte: 
· cartile tehnice ale podurilor nu exista sau sunt incomplete (lipsesc proiecte, documente referitoare la calitatea materialelor si a executiei, procese verbale de receptie);
· nu se programeaza si nu se executa lucrarile de intretinere si reparatii ale podurilor si ale cursurilor de ape traversate de acestea, acordandu-se prioritate doar lucrarilor de intretinere a cailor de rulare fapt ce conduce in timp la agravarea defectelor si a degradarilor;
· nu se completeaza Jurnalul evenimentelor, existand doar o anexa la fisa podului in care se consemneaza constatarile si masurile luate. 
Verificarea situatiei podurilor expertizate in perioada 2002-2004 a condus la concluzia ca dintr-un numar de 163 poduri expertizate in perioada amintita, pana in prezent s-a intervenit, pe baza solutiei data de expert, la un numar de 35 de poduri. 

Determinarea personalului Gumba® a adus recunoasterea firmei peste tot in lume. Inginerii si tehnicienii nostri asigura consultanta companiilor de constructii in ce priveste aspectele teoretice si practice in selectarea suportilor de pod adecvati. Eficienta noastra inseamna mai mult decat proiectarea si producerea de suporti elastomerici.
De exemplu, putem oferi sisteme proiectate care sa suporte forte verticale de pana la 18000 kN si forte orizontale de pana la 2000kN. Mai mult, cu ajutorul suportilor nostri de deformare prin alunecare si a celor ajustabili se poate obtine orice miscare orizontala.
Calitatea produselor Gumba® este atestata de certificarile CE detinute, de calitatea germana recunoscuta la nivel mondial si desigur, de referintele marilor companii care au apelat la sprijinul nostru. 

Eficacitatea produselor furnizate de HIDROPLASTO® si simplitatea montarii lor reduc in mod categoric costurile de santier si de reabilitare. Nu ne dorim decat sa venim in ajutorul dumneavoastra prin metode simple, eficiente, calitative si de durata. Decizia finala o luati dumneavoastra! Calitate si garantie sau executari proaste cu materiale rudimentare ?!