Inapoi

Un palat pentru dans

Publicat de SPATIULCONSTRUIT, la
palatdans5

Propunerea arhitectului Ben van Berkel de la UNStudio a fost selectionata pentru realizarea "Palatului Dansului" in centrul istoric al orasului St. Petersburg.

Propunerea arhitecturala a celor de la UNStudio a fost selectionata in cadrul concursului pentru construirea a 21 000m2 de spatii apartinand teatrului de dans din centrul istoric al orasului St. Petersburg. Noua cladire va gazdui trupa de balet a orasului, al carei director este celebrul coregraf Boris Eifman. Dintre cele patru proiecte prezentate juriului, printre care cel al lui Jean Nouvel (Franta), UNStudio (Olanda), Snohetta (Norvegia), ZAO (Rusia), cel al echipei de arhitecti de la UNStudio a impresionat juriul si a fost desemnat pe 21iulie proiectul castigator. Noua cladire propusa pentru "Palatul Dansului" este parte integranta din proiectul de European de amenajare al splaiului orasului St. Petersburg in vederea realizarii unei noi piete urbane in centrul istoric al acestuia.

 

 

Arhitectul Ben van Berkel declara urmatoarele: "Contextul urban in care va fi amplasata noua cladire este foarte important. "Palatul Dansului" este astfel pozitionat in piata incat imaginea catre obiectivele arhitecturale invecinate, Catedrala Printul Vladimir si Catedrala Sfantul Petru si Pavel, nu este obturata; din contra o incadreaza punandu-le in valoare. Calitatile volumetriei "Palatului Dansului" sunt in ton cu imaginea arhitecturala a imobilelor din piata, creand astfel o legatura intre epoci si stiluri dar pastrandu-si in acelasi timp identitatea. A fost prevauta o intrare principala centrata pe fatada astfel incat sa se atinga un maxim de integrare al noii constructii in atmosfera dinamica si circulatiile predominante ale pietei.


Propunerea celor de la UNStudio pentru volumetria "Palatului Dansului" implica realizarea unui teatru pentru 1300 de spectatori, cu un auditoriu mare de 1000 de locuri si unul mic de 300 de locuri. Organizarea spatiilor interioare si a fluxurilor de circulatie a fost realizata in jurul foaierului integral vitrat, tinandu-se cont si de relatia cu piata publica din exterior. Integrarea cladirii in contextul arhitectural prezent s-a realizat in primul rand prin scara noului volum, a carui inaltime respecta cei 28m impusi de autoritatile locale in tot orasul, cat si prin diferitele grade de transparenta ale fatadelor realizate cu ajutorul placarii cu panouri triunghiulare. Variatiile intre suprafetele opace si cele cu panouri perforate creaza o senzatie controlata de transparenta si trecere intre spatii, raportata la functiunile pe care le gazduieste, la unghiul de vedere si la orientare.

 

 

Referitor la design-ul foaierului ahitectul Ben van Berkel declara urmatoarele: "Spatiul foaierului dezvoltat pe verticala ofera un grad mare de transparenta si de conexiune ale interiorului cu exteriorul, oferind in acelasi timp vizitatorilor teatrului un fel de scena, un loc in care sa poata admira dar si sa poata fi admirati. Amenajarea spatiului interior intr-un mod degajat, fara paravane cat si realizarea unui balcon in zona foaierului ofera posibilitateatea realizarii unor coregrafii proprii, pentru spatii intime sau expuse."

 

 

 

 

Cerintele de care s-a tinut cont in realizarea volumetriei scenei noului teatru au fost cele de natura acustica dar si nevoia de a avea un public apropiat, fizic vorbind, pentru asigurarea unei atmosfere intime in timpul spectacolelor. Pentru aceasta cei de la UNStudio au optat pentru forma de potcoava, care este considerata a fi cea mai buna pentru asigurarea unor conditii acustice optime dar si pentru acea atmosfera intima. Asa cum declara arhitectul Ben van Berkel: "Un element important de care s-a tinut cont in proiectarea salii de spactacol a fost ca fiecare spectator sa poata vedea picioarele dansatorului indiferent de locul acestuia pe scena si pe toata durata reprezenattiei."

 

Mai multe informatii gasiti pe www.worldarchitecturenews.com

Traducere si adaptare: Arh. Raluca Popa